BSA-blog: Tot rust komen doe je aan de leestafel

In het lokaal van de Brede School Academie (BSA) in de Utrechtse wijk Overvecht hangt een serene sfeer. De leerlingen van groep zeven lezen geconcentreerd een krant of tijdschrift naar keuze. Het enige geluid dat je hoort is het knisperen van krantenpapier wanneer er een pagina wordt omgeslagen. De leerling die verlaat binnenkomt gaat rustig op zijn plek zitten en slaat de krant die voor zijn neus ligt open. De docent loopt rond en kijkt welke artikelen de leerlingen lezen. Leerlingen vatten na enkele minuten lezen voor elkaar in tweetallen samen wat ze een interessant stuk vonden. Daarna kiest de docent een artikel uit om met de groep over de te discussiëren.

Kinderen met ambitie
Dit beeld van een klas bestaande uit vijftien kinderen die in alle rust de krant lezen, is mijn kennismaking geweest met de BSA in Overvecht. Ik was daar omdat ik in het tweede deel van de les mijn Kwartet College over de geschiedenis van wijk Overvecht zou geven en was als gastdocent nieuwsgierig hoe het er in de klas aan toe zou gaan. Want kinderen die na hun reguliere school vrijwillig naar de BSA komen? Dat moeten wel heel ambitieuze en gemotiveerde kinderen zijn. En dat zijn ze want bij BSA werken ze in academische sfeer. Het zijn leerlingen die grofweg goed scoren bij rekenen en andere vakken, maar achterblijven met taal en daarom niet helemaal goed uit de verf komen op school. Door hard te werken op de BSA kunnen ze hun schoolambities waarmaken.

Enkele maanden later ervaar ik tijdens de training voor nieuwe leerkrachten bij de BSA zelf hoe het is om
in stilte het lokaal binnen te komen. Gaan zitten en de krant lezen. Het maakt dat je tot rust komt en je de dag en wat daarin gebeurd is even achter je laat. Ik ga dit jaar zelf groep zeven op de Rietendakschool in Ondiep lesgeven en de brugklas op het St-Gregorius College in de Utrechtse binnenstad. Daaraan voorafgaand leer ik met mijn nieuwe collega’s in een serie workshops over de methodiek en filosofie van de BSA. De leestafel is het paradepaardje van de BSA vertelt de trainer, Kees Broekhof van Sardes, een onderzoeks- en adviesbureau op het
gebied van onderwijs, opvang en opvoeding.

Uit onderzoek waarover Kees vertelt, blijkt dat leerlingen die per jaar een miljoen woorden lezen hun woordenschat met ongeveer duizend woorden uitbreiden. Als je per dag ongeveer een kwartier leest, haal
je de miljoen woorden op jaarbasis. Vandaar dat de leerlingen starten met het lezen van de krant gedurende een kwartier. Nu weet ik dat het prachtige beeld dat ik hierboven beschreef ‘de Leestafel’ heet. Het beeld maakte veel indruk op me en nu ga ik dit zelf elke week twee keer doen met mijn leerlingen. Ik zie er naar uit.