Op onderzoek uit! Excursie BSA groep 8 naar de Universiteit Utrecht

Dinsdag 28 en donderdag 30 januari waren alle, bijna 100, leerlingen van groep 8 van BSA Utrecht, ’s middags op uitnodiging van Debuut te gast op de Universiteit Utrecht. Aan de Drift 25 in de binnenstad mochten ze een kijkje nemen in de universiteit en hebben ze, onder begeleiding van studenten, een workshop determineren van botten gevolgd. Hoe tof is het om als een echte onderzoeker op de universiteit te werk te gaan!

Debuut

Debuut is een programma van de Universiteit Utrecht, voor nieuwsgierige leerlingen uit groep 8 van de basisschool waarvan veelal ouders en broers/zussen niet hebben gestudeerd. Samen met studenten die een vergelijkbare achtergrond hebben, maken zij kennis met de Universiteit Utrecht, met wetenschap en met onderzoek doen. Om al vast een kijkje in de keuken van Debuut te kunnen nemen, zijn onze groep 8 leerlingen uitgenodigd voor een bezoek aan de Universiteit Utrecht.

De universiteit

Vanuit de verschillende BSA-leslocaties kwamen de leerlingen met hun BSA-leerkracht op de fiets naar de universiteit. Ze werden opgewacht in de universiteitsbibliotheek door studenten van Debuut. Die hebben hen een kleine  rondleiding gegeven door een deel van dit  gebouw. Het was voor onze leerlingen heel bijzonder om daar te lopen en te zien hoe studenten daar bezig waren met overleggen maar ook met stil studeren. Want zeg nou zelf; hoe vaak kom je als 12- of 13-jarige nou op de universiteit?

de universiteitsbibliotheek aan de Drift

Een bak vol botten

In twee van de zalen van de Drift 25 lagen voor ons bakken met botten klaar. BSA groep 8 houdt zich in de BSA-lessen op dit moment bezig met het thema ‘Allemaal beestjes’ en dit paste perfect in dat onderwerp! Het was prachtig om te zien hoe het onderzoeksproces bij de leerlingen verliep. Uiteraard gingen alle leerlingen eerst het bot dat ze kregen goed bekijken, goed voelen, en werd hen gevraagd om het bot te beschrijven: hoe ziet het eruit, is het groot of klein, wat valt je op etc. Vervolgens mochten ze, net zoals ze op de BSA gewend zijn, onderzoeksvragen bedenken: wat wil je weten over dit bot? We kwamen tot twee gezamenlijke vragen: van welk dier is dit bot? En waar in het lichaam van dit dier zit dat bot?

Onderzoek doen

BSA-leerlingen weten dat je voor het doen van onderzoek onderzoeksbronnen nodig hebt. Ze begonnen hun onderzoek deze keer niet op internet, maar met het kijken in boeken over dieren en hun skeletten. Het enige wat ze wisten was dat het bot afkomstig was van een dier uit het Duitse deel van de Eifel, een heuvelachtig gebied. Al bladerend door de boeken konden ze zo bepaalde dieren uitsluiten (zoals pinguïns en olifanten; deze dieren leven immers niet in de heuvels in Duitsland!). Maar met alleen de boeken kwamen de leerlingen er niet achter van welk dier hun bot was. Daarom werd er een tweede bron bijgehaald; een determinatieschema. Hiermee slaagden alle leerlingen erin uit te vinden van welk dier hun bot was! Daarna konden ze dat dier weer opzoeken in een van de boeken en ontdekten ze waar in  het skelet het  bot thuishoorde.

Pitchen

Bij onderzoek doen hoort natuurlijk ook het presenteren van je onderzoeksresultaten. Ook dat zijn onze leerlingen op de BSA  gewend! Ze draaiden er dan ook niet hun hand voor om, om kort maar krachtig te vertellen wat hun onderzoeksvraag was, hoe hun onderzoeksproces was verlopen en wat hun conclusie op basis van hun onderzoek was.

Weer wat geleerd!

En vraag je onze leerlingen wat ze  geleerd hebben, dan reageren ze vol enthousiasme:

Ik heb geleerd dat je nooit echt iets zeker weet en dat je altijd onderzoek moet doen! ‘ (Ahmet Kerim,  BSA Hoograven).

‘Ik heb geleerd dat de conclusie van je onderzoek ook kan zijn dat je het nog steeds niet zeker weet!’ (Mohamed, BSA Kanaleneiland)

Bij het afsluiten van de workshop lieten veel leerlingen merken dat ze het superinteressant vonden en op de terugweg, al fietsend, hoorden we ze nog lang honderduit praten over de workshop. Weer wat geleerd en voor herhaling vatbaar. En wie weet lopen deze leerlingen over een aantal jaar hier als student zelf rond. Ze hebben vanmiddag in ieder geval gezien dat de universiteit ook voor hen haalbaar is!